Sunday, March 6, 2011

spinal anesthetic

Mari bercakap tentang anesthetic. Hurm, ok..anesthetic ada 2:
I ) General anesthetic : ni kalau kena mmg tak sedar time operate (tido) + tak rasa skt langsung
II) Local anesthetic : ni  pulak boleh tgk (xtido tp doctor tak bagi so dia tutup ngn kain) + tak rasa skt

 Ni lah beza dia.

Local ni ada byk jenis : surface, infiltration, regional, epidural, nerve block, dan plg sakit SPINAL!!

*****************************************************************

SPINAL ANESTHETIC: ikut kata buku Shanbhag PLG POPULAR

*Tempat: L2-L3 @ L3-L4 spinal cord
*Nama ubat : Lignocaine (rasa dia bg ni aritu), Tetracaine, Bupivacaine (ni bahaya-cardiotoxic tak mungkin)
*Application/ Kegunaan: Surgery lower limb, lower abdomen, caesarean section, and PERINEUM! haish

*Biasa dia campur dengan adrenaline : sbb nak bagi lama sikit, kurang bdarah, kurang toxic kat system

*Kebaikan : Sedar, relax, tak sakit (mmg btulla)

*Keburukan : sakit kepala (ni mmg chronic serious), bp rendah, urinary retention, resp. paralysis, septic meningitis (mintak jauh)

Amaran: Jangan bagi dekat budak, vertebral xnormal, bp rendah, dan shock.

No comments:

Post a Comment